http://www.balansinzijn.nl/wp-content/uploads/Balansinzijn.-Hypnotherapie-mindfulness-en-yoga.-Mindfulness.-2500x900.jpg

 

Mindfulness is in 1979 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn aan de Universiteit van Massachusetts voor patiënten met chronische klachten. De training richte zich op het inzetten van de eigen kracht en het hanteren van stress, pijn en ziekte. Het resultaat hiervan was een langdurige verbetering van zowel lichamelijke en psychische klachten. Diverse onderzoeken hebben aangetoond aan dat mindfulness ook een positieve invloed heeft op het omgaan met verschillende andere problemen.

Wat is mindfulness?
De betekenis van mindfulness is aandachtsgericht, bewustzijnsgericht. Vanuit een milde blik, in alle openheid, met alle aandacht, zonder oordeel volledig bewust zijn van de huidige ervaring.

Mindfulness kan de onvoorspelbaarheid van het leven niet wegnemen. Wel kan het je helpen om bewust te worden van jezelf en je manier van reageren. Hierdoor krijg je een (andere) keuze hoe je om wilt gaan met de dingen waar je tegenaan loopt. Zoals de veelheid van het leven zoals het combineren van je sociale leven en een drukke baan met alle andere activiteiten daar omheen. Ook kan mindfulness je ondersteuning geven als je last hebt van (pijn)klachten en beperkingen. Of als je te maken krijgt met verlies of ziekte van dierbaren.

Mindfulness geeft je handvatten om bewust te worden van je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties. Hierdoor leer je om symptomen niet te vermijden maar om deze te ervaren. Dit kan uiteindelijk leiden tot acceptatie van zowel fysieke als mentale (chronische) klachten. Door even uit de automatische piloot en uit de doe-modus te stappen, kun je tot rust en inzicht komen in de zijn-modus.
Het leven is te vergelijken met de golven van de zee. Soms is het aan de oppervlakte rustig en andere momenten kan het behoorlijk stormen. Door de oefeningen in de mindfulnesstraining leren we enerzijds te “surfen” op deze golven en anderzijds de bodem van de zee op te zoeken, daar waar kalmte is.

 Als je het gevoel hebt dat je helemaal in balans bent en en je wilt dit graag zo houden dan kan mindfulness ook ingezet worden. Zoals je gezonde lichaamsbeweging toepast om gezond te blijven, zo geef je door middel van mindfulness aandacht voor onze geest. Door deze te trainen bouwen we en behouden we stabiliteit.
 
Wil je meer informatie over mindfulnesstraining klik dan hier, voor meer informatie over een mindfulness stiltedag, klik dan hier.  
 
Stilte is niet de afwezigheid van iets, maar juist de aanwezigheid van alles.
 
(John Grossmann)