http://www.balansinzijn.nl/wp-content/uploads/Balans-in-Zijn-Hypnotherapie-mindfulness-en-yoga-Amsterdam.-Klachten-en-beperkingen-1-1200x400.jpg

 

Last hebben van (pijn)klachten en beperkingen kan het gevoel geven dat je hard aan het werk bent. Wanneer je last hebt van fysieke klachten dan kan dit een weerslag hebben op je mentale gesteldheid en wanneer je last hebt van mentale klachten dan kan dit een weerslag hebben op je fysieke gesteldheid. Je kunt je kwetsbaarder voelen en er komen wellicht emoties los die je misschien niet eerder hebt ervaren.

Zowel fysieke als mentale klachten en/of aandoeningen kunnen als hinderlijk ervaren worden. Het kan heel confronterend zijn als je de dingen niet meer kunt doen zoals je ze eerder deed en op fysiek vlak kun je het gevoel hebben dat je lichaam je in de steek laat. Soms is dit van tijdelijke aard en soms zelfs blijvend. Het gevolg daarvan kan zijn dat je in een veranderingsproces terecht komt. Dit proces kan verschillende kanten uit gaan, van een neerwaartse spiraal tot aan een ommekeer naar acceptatie en verandering.

Het kan een heel machteloos gevoel geven wanneer je in eerste instantie niet begrijpt wat er met je gebeurt. En zeker als je voor jezelf het idee hebt dat je goed je best doet, of dat je het idee hebt dat je alles al hebt uitgeprobeerd en dat niets echt werkt.
Hierdoor kan het gevoel ontstaan dat je op een rotonde zit waar geen afslag te vinden naar een weg tot verbetering geeft. En hoe ga je hier dan mee om?

Tips:

  • Bewust worden van jezelf kan je veel opleveren. Er zijn verschillende manieren om dit te ontdekken. Belangrijk daarin is dat je dan kiest wat bij je past want wat voor een ander goed is, hoeft voor jou nog niet goed te zijn. Als je er niet uitkomt wat bij je past dan kun je hier ondersteuning in zoeken bijvoorbeeld bij Balans in Zijn.
  • Kijk zonder oordeel naar jezelf als iets niet (meer) lukt of als blijkt dat bepaalde dingen nu op een andere manier beter voor je werken. Het wil dan echt niet zeggen dat je ze eerst niet goed deed immers, je deed ze vanuit de beste bedoelingen.
  • Als je ondersteuning en/of een activiteit uitzoekt, ga dan naar iemand waar jij je prettig bij voelt, dit kan al een basis zijn naar ontspanning.
  • Laat een ander niet bepalen wat goed voor jou is maar voel wat bij je past en wat jij op dat moment nodig hebt.
  • Als je mee doet met een (groep)activiteit en er wordt iets van je gevraagd wat voor jou echt niet goed voelt, luister dan naar jezelf. Iets minder of zelfs helemaal niet mee doen kan al een oefening op zich zijn.
  • Weerstand ervaren kan vervelend zijn maar het positieve is dat je dan een grens voelt én het kan je een hele mooie kans geven om uit te zoeken wat het je wil vertellen.

Het kan je wellicht helpen om jezelf, zonder enig oordeel, de volgende vragen te stellen:

  • Kon je voorheen echt veel meer of deed je onbewust meer dan bij je paste?
  • Wat zijn de positieve veranderingen nu je ziek bent? Bijvoorbeeld: kun je nu beter nee zeggen dan hiervoor? Wordt er meer voor je gezorgd? Zijn mensen in je omgeving aardiger, zachter voor je?
  • Wat vertelt de weerstand je die je tegenkomt en wat doe je hiermee?
  • Ben je je bewust van je grenzen of ga je (on)bewust vaak over je grenzen?
  • Als je een activiteit uitvoert, voel je je grenzen dan meteen of een (hele) tijd erna?
  • Handel je vanuit je gevoel? Bijvoorbeeld: ik heb hier behoefte aan. Of handel je vanuit je gedachten? Bijvoorbeeld: het voelt niet goed maar het zal wel goed voor me zijn of  ik denk dat het zo hoort of  het wordt van me verwacht.
  • De dingen die je doet, doe je ze vanuit wilskracht of vanuit een natuurlijke ontspanning?
  • Wat doet het met je dat je nu minder kunt?
  • Wat betekent beter worden voor je, wat er is dan anders in je leven?

Mocht je voor jezelf, je relatie of je kind, positieve verandering en verbetering in het eigen proces willen dan biedt praktijk Balans in Zijn ondersteuning aan door middel van hypnotherapie, mindfulnessyoga en overige activiteiten.

Let wel: bij (aanhoudende) klachten is het altijd belangrijk om een arts te raadplegen. Therapie, mindfulness en yoga kan een heel waardevolle aanvulling zijn op een behandling maar is géén vervanging van welke geneeskundige behandeling dan ook door een gekwalificeerde (huis)arts.

 

Luister naar je lichaam als het fluistert
zodat het niet hoeft te schreeuwen